dimarts, 15 d’octubre de 2013

Art on the street from Budapest



El 1995 vaig estar vivint tres mesos a Budapest, la capital d’Hongria. La radical immersió en una cultura tan diferent de la meva es va reflectir en tota una sèrie de descobriments força xocants: el clima fred, continental, malgrat que només era la tardor i la presència omnipresent de la neu; l’idioma, tan i tan diferent de qualsevol altre –ja sigui d’arrel llatina, anglosaxona o eslava–; la gastronomia, que per a un amant de la bona taula i golafre impenitent va ser tot una experiència, amb l’absència gairebé total de peix i marisc, oli d’oliva o xai; els banys termals (quina gran troballa!). Però l’aspecte que més em va cridar l’atenció, sens dubte, va ser l’amplíssima oferta cultural que oferia la capital magiar, un punt en què, pel que sé, s’assemblava a altres països que havien estat sota l’òrbita comunista. Quant a la música, a Budapest hi havia dos teatres d’òpera funcionant alhora. Recordo representacions de ballet – un excepcional “El llac dels cignes”, de Txaikovski–, òperes com “Maria Estuard”, de Donizetti o “Aïda”, de Verdi. L’oferta es completava amb auditoris, concerts, actuacions a mil i un llocs i a qualsevol dia i hora. I a uns preus realment populars i assequibles, i més encara per als estrangers. 

Porcs negres, de Paul Gauguin

Durant la meva estada vaig visitar, entre d’altres, el Museu de Belles Arts de Budapest i la Galeria Nacional d’Hongria i hi vaig descobrir, amb gran sorpresa, unes col·leccions realment extraordinàries. Fins al 3 de novembre teniu l’ocasió de copsar –ni que sigui fragmentàriament– el que vaig experimentar jo en visitar aquests museus. Al Moll de la Fusta de Barcelona podeu trobar l’exposició “Art on the street from Budapest” consistent en 26 rèpliques d’algunes de les obres mestres exposades al Szépmüveszéti Múzeum i la Magyar Nemzeti Galéria

Un aspecte de l'exposició

Aquestes rèpliques, en algun cas de fins a 3 x 3 metres, s’han fet mitjançant un avançat programari informàtic desenvolupat a Barcelona i reprodueixen obres del Greco, Lucas Cranach el Vell, Velázquez, Goya, Manet, Greco, Gauguin, Cézanne, Egon Schiele, a més d’artistes hongaresos com Pál Szinyei, Jakab Bogdány, Mihály Munkácsy, Béla Kondor, Károly Ferenczy, etc. 

La mostra és itinerant i després de la nostra ciutat viatjarà a Madrid i Frankfurt. No us la perdeu !

El baptisme de Vajk, de Gyula Benczúr 
La "gamba" de Mariscal presideix l'exposició 
Picnic de maig, de Pál Szinyei   

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada